Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání

PŘEHLED MODIFIKACÍ > ŠKOLNÍ DRUŽINY A ŠKOLNÍ KLUBY

ŠKOLNÍ DRUŽINY A ŠKOLNÍ KLUBY


1 Koncepce a rámec školní družiny

Kvalitní školní družina ví, kam chce směřovat, a jde úspěšně za svým cílem.

Kritéria v této oblasti kladou důraz na jasná pravidla a mechanismy, s jejichž pomocí vedení školní družiny či vedení školy (dále jen „vedení školní družiny“) školní družinu řídí a které umožňují efektivní organizaci školní družiny a její rozvoj a zajišťují, že školní družina je bezpečné, příjemné a vstřícné místo pro efektivní vzdělávání a osobnostní rozvoj dětí a žáků (v rámci kritérií pro školní družiny dále jen „žáků“). Základem systematického zvyšování kvality je srozumitelná vize, koncepce a formulace cílů školní družiny. Klíčovou součástí cílů školní družiny je školní vzdělávací program, který je v souladu se všemi právními předpisy týkajícími se vzdělávání. Pro systematický rozvoj kvality vzdělávání je důležité, aby vedení školní družiny prostřednictvím konstruktivních vztahů a diskusí se zřizovatelem získalo nejen porozumění zřizovatele pro tyto vize a cíle a pro podmínky potřebné pro jejich dosažení, ale i zřizovatelovu identifikaci s realistickou vizí a strategií školní družiny sladěnou s vizí rozvoje obce nebo kraje. Kvalitní školní družina je organickou součástí své obce a regionu, aktivně se zapojuje do života obce.

Dosažení vysoké kvality vzdělávání je obtížné bez konstruktivních vztahů s rodiči žáků, protože otevřené a konstruktivní vztahy s rodiči jsou základem důvěry. Kvalitní školní družina aktivně usiluje o to, aby rodiče v co nejvyšší míře vzali cíle školní družiny za své.

Kvalitní vzdělávání nelze poskytnout bez toho, aby se žáci a všichni aktéři cítili ve školní družině bezpečně. Kvalitní školní družina je bezpečné a otevřené místo vstřícné k oprávněným potřebám žáků, pedagogů, vedení a dalších aktérů, místo umožňující otevřenou a konstruktivní komunikaci. Má jasná, všem srozumitelná pravidla a mechanismy organizace své činnosti a řešení problémů, aktivně uplatňuje prevenci všech forem rizikového chování.

Kritéria

1.1 Školní družina má jasně formulovanou vizi a realistickou strategii rozvoje, které pedagogové sdílejí a naplňují.
1.2 Školní družina má vzdělávací program (ŠVP), který vychází z vize a strategie rozvoje školní družiny; jeho cíle jsou srozumitelné pro pedagogy, rodiče i účastníky zájmového vzdělávání.
1.3 Školní družina funguje podle jasných pravidel umožňujících konstruktivní komunikaci všech aktérů (vedení, pedagogové, rodiče, účastníci zájmového vzdělávání) a jejich participaci na chodu školní družiny.
1.4 Školní družina je vstřícné a bezpečné místo pro žáky, jejich rodiče i pedagogy.
1.5 Školní družina spolupracuje s vnějšími partnery.

2 Pedagogické vedení školní družiny

Ředitel kvalitní školní družiny je vůdčí osobností pedagogického procesu.

Kritéria v této oblasti kladou důraz na aktivitu vedení školní družiny. Právě přístup vedení školní družiny v oblasti řízení pedagogických procesů je klíčový pro kvalitu vzdělání, které školní družina poskytuje. Důraz je na všech třech základních činnostech: realizaci opatření a jejich řízení, monitorování a vyhodnocování i následném přijímání opatření. Nezbytnou součástí pedagogického vedení je také vytváření zdravého klimatu, zajištění a rozvoj kvalitního pedagogického sboru, ale i zajištění materiálních podmínek pro vzdělávání. Nutným předpokladem kvalitního pedagogického vedení školní družiny je vlastní profesní rozvoj členů vedení školní družiny.

Kritéria

2.1 Vedení školní družiny aktivně řídí, pravidelně monitoruje a vyhodnocuje práci školní družiny a přijímá účinná opatření.
2.2 Vedení školní družiny aktivně vytváří zdravé školní klima – pečuje o vztahy mezi pedagogy, žáky i vzájemné vztahy mezi pedagogy a žáky a jejich rodiči a o vzájemnou spolupráci všech aktérů.
2.3 Vedení školní družiny usiluje o zajištění optimálních personálních podmínek pro vzdělávání, cíleně pečuje o naplnění relevantních potřeb každého pedagoga a jeho profesní rozvoj, vytváří podmínky pro výměnu pedagogických zkušeností s dalšími školami a účinně podporuje začínající pedagogy.
2.4 Vedení školní družiny usiluje o optimální materiální podmínky vzdělávání a pečuje o jejich účelné využívání.
2.5 Vedení školní družiny klade důraz na vlastní profesní rozvoj.

3 Pedagogický sbor

Kvalitní školní družinu tvoří kvalitní pedagogové.

Kvalitní vzdělávání se odehrává především v kontaktu žáků s pedagogy. Jádrem kvalitní školní družiny jsou kvalitní pedagogové – kvalifikovaní, profesně zdatní, přistupující k žákům s respektem, vstřícní, profesionálně vystupující, podporující rozvoj odpovědnosti u žáků, uvědomující si vlastní odpovědnost, otevření výměně zkušeností, konstruktivně spolupracující s kolegy a soustavně rozvíjející vlastní vzdělání, rozhled a schopnosti. Smyslem kritérií v této oblasti je hodnocení této důležité stránky kvalitní školní družiny.

Kritéria

3.1 Pedagogové jsou pro svou práci kvalifikovaní a odborně zdatní a ke své práci přistupují profesionálně.
3.2 Pedagogové důsledně uplatňují při komunikaci s žáky, rodiči a kolegy vstřícný, respektující přístup.
3.3 Pedagogové aktivně spolupracují a poskytují si vzájemně podporu a zpětnou vazbu.
3.4 Pedagogové podporují rozvoj demokratických hodnot a občanské angažovanosti.
3.5 Pedagogové aktivně spolupracují na svém profesním rozvoji.

4 Zájmové vzdělávání

Kvalitní zájmové vzdělávání směřující k dobrým vzdělávacím výsledkům všech žáků je základem kvalitní školní družiny.

Smyslem naplňování kritérií v oblasti „zájmového vzdělávání“ je implementace principů vzdělávání, které v maximální možné míře přizpůsobují volbu vzdělávacích cílů, prostředků a metod individuálním schopnostem žáků a vedou k harmonickému rozvoji vědomostí, dovedností i postojů žáků na bázi kritického sebehodnocení přiměřenému jejich věku. Zásadním předpokladem pro realizaci takového zájmového vzdělávání je přesvědčení pedagogů o možnosti osobnostního a vědomostního rozvoje každého žáka bez ohledu na jeho aktuální pozici na cestě ke vzdělávacím cílům. Klíčovým prostředkem k vytváření vztahu žáků ke vzdělávání je vysvětlování souvislostí vyučovaného s reálnými situacemi každodenního života a v maximální možné a vhodné míře i zahrnování takových vzdělávacích situací a úkolů, v nichž žáci úměrně svému rozvoji takové situace sami rozpoznávají a využívají.

Kritéria

4.1 Pedagogové systematicky promýšlejí a připravují vzdělávání v souladu s vědomostními, dovednostními i postojovými cíli definovanými v kurikulárních dokumentech školní družiny a potřebami žáků.
4.2 Pedagogové využívají široké spektrum výchovně-vzdělávacích strategií pro naplnění stanovených cílů.
4.3 Pedagogové systematicky sledují vzdělávací pokrok každého žáka a při plánování a realizaci vzdělávání zohledňují individuální potřeby žáků.
4.4 Pedagogové se ve své práci zaměřují na sociální a osobnostní rozvoj žáků.

5 Vzdělávací výsledky žáků

Kvalitní školní družina umožňuje každému žákovi maximální rozvoj odpovídající jeho možnostem.

Cílem kritérií v této oblasti je zhodnocení výsledků zájmového vzdělávání školní družiny. Velmi důležité je, aby školní družina byla schopna systematicky zjišťovat objektivní informace o kvalitě svého zájmového vzdělávání, dokázala přijímat a v praxi realizovat smysluplná opatření ke zvyšování kvality poskytovaného vzdělávání na individuální i skupinové úrovni. Nezbytným předpokladem pro kvalitní vzdělávání ve školní družině je schopnost zajistit, aby výsledky žáků odpovídaly požadavkům realizovaných vzdělávacích programů.

Kritéria

5.1 Výsledky vzdělávání žáků odpovídají očekávaným výsledkům podle vzdělávacích programů.
5.2 Žáci jsou ve školní družině motivovaní k dosahování dobrých výsledků a projevují sociální a osobnostní kompetence a občanské hodnoty.

6 Podpora žáků při vzdělávání (rovné příležitosti)

Kvalitní školní družina sleduje pokroky ve vzdělávání všech žáků a cíleně podporuje ty, kdo vyžadují speciální péči.

Smyslem kritérií v této oblasti je zajistit spravedlivost při přijímání žáků k zájmovému vzdělávání a v jeho průběhu. S tím souvisí zajištění vstřícného a přátelského prostředí, projevy respektu a důvěry v rozvoj schopností každého žáka a poskytování individuální podpory pro rozvoj kognitivních i sociálních dovedností všem žákům, kteří ji potřebují. Pro realizaci spravedlivého zájmového vzdělávání je však nezbytné naplnění kritérií i v dalších oblastech: zásadní je průběžné sledování každého žáka a poskytování pravidelné zpětné vazby a motivující přístup pedagogů demonstrující vysoká očekávání od všech žáků.

Kritéria

6.1 Školní družina vytváří každému žákovi a jeho rodině rovné příležitosti ke vzdělávání bez ohledu na jeho pohlaví, věk, etnickou příslušnost, kulturu, rodný jazyk, náboženství, rodinné zázemí, ekonomický status nebo speciální vzdělávací potřeby.
6.2 Školní družina poskytuje účinnou podporu všem žákům s potřebou podpůrných opatření.
6.3 Školní družina věnuje patřičnou pozornost osobnostnímu rozvoji žáků, rozvíjí u nich otevřenost, toleranci a respekt vůči jinakosti a dbá na to, aby žádný žák nebyl vyčleňován z kolektivu.